woensdag 24 september 2008

Argentijns onderwijs

Hola todos!

Ik ga nu al voor een maand ofzo naar school, tijd dus voor grondigere analyse dan het eerste bericht:
Eerst zei ik dat het school hier zeer moeilijk was. Dat moet ik toch even nuanceren: het is hier wel degelijk van een redelijk hoog niveau wat ze hier leren, maar het is hier dan ook 1 van de beste (dus moeilijkste) scholen van heel Argentinië. Dat hebben ze mij toch gezegd. Maar ik vind de manier van lesgeven hier echt niet zo goed, alleen van filosofie en Engels (dat wel op een lager niveau) kan ik zeggen dat het zo ook in het Sint-Pieters College te Leuven zou gegeven worden. Ik zal enkele voorbeelden op een rijtje zetten:
a) Bij aarderijkskunde zijn alle lessen hetzelfde: de leerkracht geeft een paar vragen over het hoofdstuk (dat in het boek staat), in de les of thuis moet ge dan alles kopiëren wat er over die vragen in u boek staat. En let wel: kopiëren, niet samenvatten. Dat heb ik wel even anders geleerd in België! De andere lessen vraagt ze dan mensen op, waar ze heel graag een 1 geeft, als ge iets niet hebt
b) Fysica is gelijkend maar veel minder diepgaand, echt een pak minder theorie. Bij een nieuw hoofdstuk zien we 10 minuten de formule en wat die betekent. Vervolgens moeten we oefeningen maken, die bijna altijd volgens ongeveer hetzelfde model gaan.
c) Bij geschiedenis is het gewoon letterlijk overschrijven wat de leraar zegt (wat mij nog nooit is gelukt, het gaat echt veel te snel voor mij)
d) Bij wiskunde zien we wel degelijk moeilijke dingen, maar ze hebben hier de basis niet eens. Ik heb ze hier nog niet met letters weten werken (sorry, soms wel met x), geen bewijzen te zien of te kennen, ze hebben al problemen met een simpele vergelijking,... vreemd
e)...
Wat ik dus wil zeggen: ik moet eindelijk de leraren in België gelijk geven dat we geluk hebben in België school te gaan. 1 wijze leraar zei ooit eens in de klas iets dat me is blijven hangen: "als ge hier zijt afgestudeerd op het Sint-Pieters College, weet ge niet noodzakelijk veel, maar kunt ge vooral veel". Ik snapte dat niet echt, maar nu wel. Als ik de taal hier goed beheersde, was ik hier denk ik de beste in alles. Dat komt natuurlijk ook wel omdat ik hier in het equivalent van het 5de middelbaar zit, en niet het 6de.

Hasta Luego!

PS: mijn email adres is niet verdwenen, info kan nog steeds verkregen worden
PSS: sorry schoolvrienden van België voor deze ode aan het Belgisch onderwijs, ik hoop dat jullie het mij kunnen vergeven
PPSS: ik wou dat ik beter Spaans kon verstaan en spreken, het irriteert me...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

leg de lat niet te hoog, alles op z'n tijd...ook het Spaans : )

Anoniem zei

als je de taal goed beheersDe??? werk eerst even aan dat nederlands zou ik zo zeggen :p en geen nood ik heb ik amerika het belgische schoolsysteem ook zitten verhemelen, das blijkbaar normaal :p