zaterdag 31 januari 2009

Truco

Hola Belgica!

Truco, envido, falta envido, tantos, amcho de espadas,... Allemaal termen die jullie niets zeggen. Voor mij tot een maand geleden ook niet, maar dan ging ik dus op vakantie naar het Zuiden, waar een familie stond te wachten die bijna allemaal truco kunnen spelen.

Truco is HET typische Argentijns kaartspel, gespeeld met "cartas espagnoles", dat zijn dus niet dezelfde kaarten als die van ons. Onze kaarten noemen zij "pokerkaarten", en vinden het zeer vreemd dat wij hun kaarten niet kennen. Ze hebben ook 4 types van kaarten: zwaarden, goud, bekers en knots (espadas, oro, copas y bastos). De kaarten gaan van 1 tot en met 9 en dan de zot, de dame en de koning (de 10 hebben wij dus als extra kaart).
Omdat ik graag kaart, moest ik natuurlijk ook het typische Argentijnse kaartspel leren. Het is moeilijk om zo even uit te leggen, maar wie het wil leren als ik terugkom, laat het mij weten en u bent een kaartspel rijker. Het wordt per 2, 4, 6 of zelfs 8 gespeeld. Er wordt enorm veel gelogen, maar dan ook zeer veel en ge leert het met ervaring. Ze hebben mij al direct gezegd da ik goed kan liegen, dat is dus goed in het spel. Als newbie liet ik me nooit doen, en heb al zeker wat matchen gewonnen. Het ding is wel dat er ook geluk bij gemengd is, meer dan bij wiezen. Je hebt immers maar 3 kaarten per spelletje uit een pak van 48 en daarmee moet ge het doen.
Er is ook een volgorde van waarde van de kaart (de 1 van zwaarden is de hoogste, gevolgd door de 1 van knots, 7 van zwaarden,....) en als je met 4 of meer bent moet je signalen geven aan u teamgenoot welke kaarten ge hebt. Dat is echt enorm grappig: ogen dichtknijpen betekent dat ge niks goed hebt, ogen optrekken dat ge de hoogst hebt, een kusje is de 2, enz. Het is ook echt een spel van praten, onderhandelen,... Aan een tafel van truco is het nooit stil, dat kunt ge zeker concluderen.

Ik heb dus een heel leuk spel geleerd, al blijf ik enorme fan van onze eigenste kleurenwies (heet dat hier niet bridge?), wat ik hun heb proberen te leren, maar ze vonden dat dat nogal traag ging. Dat lag natuurlijk aan hun, omdat ze bij elke kaart een half uur moesten nadenken

Hasta pronto!
PS: de 14de februari ben ik weer weg, naar het noorden vant land, ook wel de warmste streek. het zal weer eens zweten wordeuh!

1 opmerking:

Moosability zei

Hahaha, da ziet er een cool spelleke uit. Moet ge ons zeker is leren.