woensdag 5 november 2008

Ave Maria


Dios te salve Maria
Llena eres de gracia
El Señor es contigo
Bendito eres entre todas las mujeres
Y bendito es el fruto de tu vientre Jesus
Santa Maria, madre de Dios
Ruega por nosotros pecadores
Ahora y en la hora de nuestra muerte

Amen


Dit is dus het ave Maria in het Spaans. Ik ken het vrijwel van buiten, dit aangezien we dat wel elke dag 2 a 3 keer opzeggen met een leerkracht die daar zin in heeft. Hier is een katholieke school dus echt wel katholiek, niet zoals in mijn "katholieke" school destijds, oooh zo lang geleden. Een vertaling moet ik natuurlijk niet plaatsen, aangezien jullie allemaal het Nederlandstalige van buiten kennen;).

Ander lied dat ik quasi van buiten ken is het lied dat we zingen als we de vlag heisen. Dat heeft me wel meer tijd gekost. Elke morgen voor de lessen beginnen wordt de vlag gehesen en wordt het vlaglied gezngen:


Alta en el cielo, un aguila guerrera
Alta se eleva, un vuelo triunfal
Azul un ala, del color del cielo
Azul un ala, del color del mar

Asi en la alta, aurora irradial
Punta de flecha, el aureo rostro imito
Y forma estela al purpurado cuello
El ala es paño, el aguila es bandera

(x3)Es ma bandera de la patria mia
Del sol nacida que me ha dado Dios


Dit kan ik wel even vertalen:
Hoog in de lucht, een oorlogszuchtige (ben ik niet zeker) arend
hoog verheft hij zich, met een trionfantelijke vlucht
1 blauwe vleugel, de kleur van de hemel
1 blauwe vleugel, de kleur van de zee

Zo hoog in de lucht, een uitgestraalde ochtendstond
punt van een pijl, een nagemaakte snavel (weet helaas niet wat aureo is)
en de vorm van een kielzog, aan de purperen nek
de vleugel is een doek, de arend is de vlag

Het is mijn vlag van mijn vaderland
Van de geboren zon, die god mij gegeven heeft

Ik weet dat sommige delen helaas op weinig slagen, maar dat is ook moeilijk Spaans voor mij hoor:D.

Nu heb je hopelijk wat een beeld van de rituelen op mijn school.

Besos
Hasta luego!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

i dacht, ik zal eens iets achterlate op uwe blog! ik zou dus zegge: blijf bidden en u ana de regles aan, hou u aan de goddelijke regels( da vooral) je kent ze wel maagdedlijkheid, kuisheid,... en nog van die dinge. en voor de rest amuseer u nog en braaf zijn!
van een vriend die het goed met u meent
rarara wie zou het zijn raad maar!

Anoniem zei

en je hebt het nog doen rijmen ook, knap zeg ;-)
maar vanaf nu ga je niet meer slapen zonder een weesgegroetje, ok?
dikke zoen, zoeteke en laat weten wanneet 't pakje toegekomen is

Anoniem zei

Hola! Ge kunt er nog een filmpke van maken als ge da zingt en het op youtube plaatsen :-)

Anoniem zei

gelukkig heb ik nog niet alle Mariabeeldjes en Christusstandbeelden naar het containerpark gebracht. Ik zal ze met bijbehorende vlag op uw kamer installeren.
vele knuffels en tot int weekend

Anoniem zei

Is Aureo niet iets in de zin van goud-goudkleurig
(latijn = aurum goud)
Ik zie da u Spaans goed gaat :) amuseer je

Loammi

Ruth zei

Hola Yolan,
Soy ruth de Belgica, vivo en La Plata..
Aca en Al Plata hace mucho calor a hora.
Me gusta mucha aca.
Un dia voy ir a visitar a Buenos Aires..

Suerte con el ave maria
Un beso
Ruth

Anoniem zei

De volgende keer een kinderliedje à la klein klein kleuterke ofzo, dat is meer men ding.
Of is er geen argentijs samson en gert duo?
Moet wel !

en voorderest... gaan met die banaan !

kuserdekus Griet