donderdag 26 februari 2009

YFU trip

Hallooow iedereen!!


Foto: onze route: van de hoofdstad naar het noorden (als je op de foto klikt zal hij waarschijnlijk groter worden) naar tucuman, Salta, Jujuy, dan naar beneden naar Mendoza om dan de terugkeer aan te gaan

Yolan is terug! En of hij terug is! Van 1 van de leukste, mooiste en leerrijkste vakanties van zijn leven! jaja, de YFU trip was nogal een dikke trip. Wonderlijke plaatsen bezocht met mensen van over de heeeele wereld (nuance: niemand van Azië, bijna de helft van Duitsland, 1 iemand van USA en iemand van Nieuw-Zeeland). Kortom, het was machtig.


Foto: de Saltaanse steppe, die zal overgaan in jungle, echt leeuwenkoning!

Dit bericht zal ik gewoon wat algemeen vertellen en wat natuurfotos plaatsen want ik weet niet waar ik moet beginnen of eindigen. Het was echt niet te doen leuk. We begonnen met de bus te reizen met al diegenen die in Buenos Aires zouden vrtrekken (meer dan de helft). Dan deden we een stop halverwege om nog meer volk op te halen om dan aan te komen in Tucuman (de kleinste provincie hier, zelfs kleiner dan België!) en dus met 41 uitwisselingsstudenten de echte reis te beginnen. We hadden ook onze gids mee: el Chino (zijn bijnaam), echt ne pracht van ne mens, en natuurlijk wist hij ons enorm veel te vertellen. Ik weet nu veel meer over de geschiedenis van Argentinië, van de natieven (zo worden de indianen hier genoemd), tot de revolutie tegen Spanje, tot de burgeroorlogen enz... Ook veel over de geologie (met heel veel termen die ik reeds kende door mijn goede opleiding aarderijkskunde), en natuurlijk de cultuur van daar.


Foto: de "keel van de Duivel", 1 van die formaties in de rotsen waar ik het nog ovr zal hebben verder in dit bericht

Dezelfde dag nog zijn we meer naar het noorden getrokken om 3 dagen dichtbij de grootste stad van het noorden te verblijven (Salta). Daar zijn we gaan wijnproeven, een museum bezocht met de best bewaarde mummys ter wereld,... Na die 3 dagen was het natuurlijk niet gedaan, dan zijn we immers NOG noordelijekr getrokken naar een enorm mooie en enorm droge provincie= Jujuy. Daar heb je rotsen met 7 kleuren en enorme formaties in de rotsen.


Foto: die berg met 7 kleuren, de bekendste berg van het Noorden (serro de 7 colores)

Daar hebben we ook cocabladeren gegeten, niet om high te worden maar om tegen de hoogte te kunnen, we zaten namelijk in zeer hoge streken. Daar dragen ze ook de coolste kleren: allemaal van die hippie broeken, ponchos, allemaal wol, en bijna overal lamas op. Ik heb mij natuurlijk wel wat dingen gekocht.


Foto: op weg naar een archeologische vondstplaats van een natievendorp. Zalige cactussen trouwens

En dan stond er ons een reis van 24 in de bus te wachten naar Mendoza, wat eigenlijk het noorden niet is, dat is meer het westen. Daar zaten we in een schitterend hotel (zwembad, voetbalterrein, volleybalterrein, enorme speelzaal,...) En daar hebben we niet enorm veel bezocht, maar daar was het groepsgebeuren belangrijker. Wel heb ik daar de hoogste berg van Amerika gezien (de Aconcagua= 6961 meter hoog), we hebben een rafting gedaan en dus veel gepraat enzo. Daarna kwamen veel emotionele afscheiden (iedereen supermoe en al meteen zo een hechte groep) en kwam ik hier om 17 uur in mijn huisje aan. Dat was gisteren, ik heb toen niets geschrveen omdat ik gewoonweg té moe was.
Dus om te eindigen: Argintinië is zowieso al het mooiste land dat ik mijn leven heb gezien en 40 mensen over de hele wereld leren kennen is enorm leuk!!

Hatse luego!

4 opmerkingen:

Moosability zei

Wow pee, en of dat ik jaloers ben op de avonturen van de grootste Gielen. Tzag er weer bere leuk uit. Hopelijk wil je nog terug ...

Anoniem zei

...komen, bedoel je toch, Fronkieboy? : )
Super Yolan, zo van de ene vakantie in de andere tuimelen, het overkomt je maar één keer in je leven, dus: hap toe!

Anoniem zei

kuskus:
dat vergat ik : (

Anoniem zei

man, man, man toch, wat een avontuten moogt gij toch meemaken.
wondermooie natuur, vele
vriend(inn)en maken en adressen om later de wijde wereld verder te ontdekken. Blijf ten volle genieten